‘Ik wil mijn vrouwelijke kracht en sensualiteit laten zien’

“Het is mijn wens dat alle vrouwen op de wereld zich vrij genoeg voelen om hun vrouwelijke kracht te laten zien en zich sensueel te uiten.” Deze legendarische woorden sprak Floortje Laan, ofwel paaldanseres Miss Flora Gattina uit voor haar eerste optreden in de talentenjacht Holland’s got Talent in 2010.
Floortje bracht het tot de finale, wat geen geringe prestatie is. Veel mensen hebben hierdoor een ander beeld van paaldansen gekregen. Ze vindt het leuk als er ook vrouwen in het publiek zitten, omdat die volgens haar weer op een andere manier kijken. “Dan krijg je ook een goede mix aan reacties.”
Voor haar act gebruikt ze vaak rustige neotangomuziek. Ze maakte een speciaal optreden met het nummer Mistela voor het concert van Narcotango in Paradiso. “Ik kom thuis van een milonga; ik doe mijn jasje, mijn schoenen en jurkje uit; ik gooi mijn haar los, en wil verder dansen. Ik neem de danspaal als partner.”
Inmiddels danst zij ook Argentijnse tango.
Paaldansen en tango, bestaat er iets spannenders?
Voor een interview ontmoet ik haar in een Amsterdam’s café.
Paaldansen en tango
Ze ziet er ‘gewoontjes’ uit. Ze is zeker mooi, maar niets wijst op een femme fatale! Geen make-up, simpele haardracht en gekleed in onopvallende kleren. Zou iemand mij hebben verteld dat deze vrouw een ‘gevaarlijke verleidster’ is, dan zou ik het niet hebben geloofd. Maar inmiddels weet ik beter: Miss Flora Gattina is van het soort waar mannen graag voor willen bloeden en vrouwen van willen leren.

Hoe komt iemand er toe om te gaan paaldansen? Floortje doet een poging het uit te leggen: “Ik dans al vanaf mijn vierde jaar. Eerst volgde ik balletlessen, klassiek en jazz, en ook een beetje showballet. Daarna heb ik heb dertien jaar op stijldansen gezeten.” Ze vertelt dat ze in stijldansen fanatiek meedeed aan verschillende wedstrijden, onder andere in formation dancing. Dit is met acht paren tegelijk dezelfde choreografie dansen, de dames in dezelfde jurk en hetzelfde kapsel, de heren in hetzelfde kostuum. “Dit is echt geweldig om te doen: Je hebt een gezamenlijk doel, je moet keihard trainen, en jezelf mooi maken. Hierbij heb ik ook veel geleerd over make-up en haar. En hoe je een perfect totaalplaatje neerzet.” Ze werden Nederlands kampioen en reisden voor wedstrijden veel naar het buitenland. Toen het team gaandeweg uit elkaar viel, heeft ze met haar danspartner meegedaan aan individueel wedstrijddansen in Latin: cha cha cha, rumba, samba. Ze danste in de hoogste klasse van Nederland. “Stijldansen gaat vooral over discipline, visualiseren van de performance, en coaching”, vertelt ze.
Inmiddels doet ze niet meer aan stijldansen, maar ze gebruikt er wel elementen uit tijdens het paaldansen. Ook de tango komt haar dan van pas. Want Floor heeft de Argentijnse tango ontdekt, hoewel ze het te druk heeft met lesgeven om zelf een cursus te gaan volgen. Voorlopig blijft de tango dus slechts achtergrondmuziek bij haar performances.
Does your mother know?
Floortje gaat verder: “Ik ben uiteindelijk gestopt met stijldansen omdat ik regelmatig een nieuwe danspartner moest zoeken waarin ik opnieuw moest investeren. Ik vond iets anders: acra yogalessen. Dit type yoga doe je samen met anderen. Ik vond het geweldig, want dit is samenwerken, zoals je met dansen ook doet.” Ze vertelt dat je in yoga eigenlijk ook acrobatische trucjes doet. “En dat is de link met paaldansen, want paaldansen is de combinatie van acrobatiek en dans. Zo kwam ik steeds meer op andere bewegingsvormen die een link met elkaar hebben.”
Ze heeft workshops Aerial Hoop gevolgd: in een grote hoepel in de lucht, en in Silks Tissu, dat zijn lange doeken waarin je -hoog in de lucht- allerlei kunstjes doet. Tot ze bij paaldansen uitkwam. “Dit laatste ligt me het meest, omdat ik hier mezelf het meest in kwijt kan en meer kan variëren met stijlen en muziek. Ik vind het leuk dat ik iets ín de paal kan doen én er omheen kan dansen. Ik kan zo bepaalde elementen sterker door laten komen.”
Ik vraag gekscherend wat haar ouders er van vonden dat ze ging paaldansen. Ze lacht en stelt me gerust: “Ze vonden het prima. Ook toen ik een tijd terug een jaar als gogo-danseres werkte in Escape en Panama. Dan sta je op zo'n groot blok: een enorme overwinning voor mij. Ik was toen 32 jaar en danste met meiden van begin twintig. Dat had ik vroeger nooit gedurfd.”
Holland’s got Talent
Al pratende komen we terug op haar deelname aan Holland’s got Talent. “Ik werd door de productie gevraagd om mee te doen. Vrienden zeiden weleens dat ik me moest opgeven voor zon dansprogramma, maar ik voelde er nooit zoveel voor. De mensen van de productie hebben me uiteindelijk weten over te halen omdat ze aangaven dat ik alles mocht doen, dat ze alles goed vonden.” Vooral de stijl van burleske dat Floortje door haar show weeft, sprak hen aan. “Ik was natuurlijk al langer bezig om paaldansen met tango-invloeden te vermengen, dus het was een uitgelezen kans om een goede burleske performance neer te zetten.” Zonder feedback van de productie heeft ze bij iedere nieuwe ronde steeds een nieuwe act gepresenteerd. “Je moet vlak voor de opnamen een keer langskomen om je act te laten zien. Maar dan kan je er niet veel meer aan veranderen. Voor de finale wilde ik er graag wat dansers bij hebben om mijn optreden te verlevendigen. Dat regelen ze dan; maar het idee moet je helemaal zelf bedenken.”
In de burleske stijl onderscheidt Floortje zich van andere acrobatische performances. Tot in de puntjes staat er een verleidelijke vrouw op het podium die zo uit een film gestapt zou kunnen zijn.
Burleske: de kunst van het verleiden
“Burleske gaat over de kunst van het verleiden. Het is een stijl die al heel oud is. Sommige mensen zeggen uit 1800, anderen weer omstreeks 1920.” Volgens Floortje heeft burleske niet per se met striptease te maken; dat maken Amerikaanse invloeden er van. Het kan ook een komische of verleidelijke act zijn. “Het is natuurlijk wel om je vrouwelijkheid te laten zien. Deze stijl hoort gewoon bij me. Films met filmsterren als Fred Astaire en Ginger Rogers, Rita Hayworth, Marilyn Monroe zijn mijn inspiratiebronnen. En natuurlijk Dita von Teese. Zij heeft echt prachtige kostuums; zo mooi, die korsetten! En hoe dat als een attribuut uitgaat, zodat er weer wat anders moois onder vandaan komt; prachtig. Ik houd erg van dat showelement, visueel uitpakken.
Paaldansen vraagt weliswaar een enorme krachtinspanning, toch zijn elegantie en verleiden net zo belangrijk, ook in mijn paaldanslessen.” Ze merkt wel dat dit vragen oproept: wat voor vrouwen komen er dan naar jouw paaldanslessen? “Dan zeg ik altijd: dat zijn lieve, schattige, aardige, stoere dames. En niemand komt met het idee van: nou dan ga ik vanavond toch eens even leuk voor mijn man dansen. Was het maar waar, voelen ze zich maar zo zeker om dat te durven!” Ik beken haar dat ik dat ook niet zou durven. Floortje: “Het is voor mij ook een hele andere setting om dat te doen, maar mensen denken dit vaak. Vrouwen moeten eerst zichzelf ervaren: hoe doe ik dit, hoe voelt dat. De vrouwen op mijn lessen zijn druk in de weer met kostuums maken, hoedjes uitzoeken, korsetten tevoorschijn toveren, op hele hoge hakken lopen. En dit maakt van alles in ze los; dan gaat hun energie stromen en dan zie je dat ze ineens denken: ja, ik laat mezelf gewoon zien!”
 
www.rasalila.nl
* Naast optredens, geeft Floortje Laan ook les in paaldansen, acra yoga en burleske presenteren en bewegen.
Deze lessen worden gegeven in haar studio Rasalila in Amsterdam. De naam verwijst naar de titel van een boek in Sanskriet over een Idiase liefdesgeschiedenis van Krishna. In dit verhaal vermenigvuldigt Krishna zich, zodat hij met alle meisjes kan dansen.
Vermaledijde tango!
De Ander
Moeder
Buenos Aires
Cosa d’Italiani
Zwi Migdal
Van klezmer naar tango

 

Claudia Jakobsen
John Lanting
Orkest Tango Dorado
Mabel González
Madonna Ciccone
Katrien Karimoen
Miss Flora Gattina
Arjan & Marianne
Birkit & Muzaffer